بهمن نیوز

کد خبر: ۸۷۳ تاریخ انتشار : ۰۳-۱۰-۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲ چاپ چاپ

سیستم تعلیق خودرو چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیستم تعلیق خودرو چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

آیا با سیستم تعلیق خودرو آشنایی دارید؟ سیستم تعلیق خودرو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک اتومبیل است و در بحث ارزش خرید هر خودرو، امتیاز زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. بسیار در محاوره از این سیستمی به نرمی کابین یاد می‌کنند.

به گزارش بهمن نیوز؛ سیستم تعلیق ماشین تعریف مشخص و کارکرد خاصی دارد. در این مطلب به بررسی اجزا و انواع سیستم تعلیق خودرو خواهیم پرداخت.سیستم تعلیق خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟
سیستم تعلیق خودرو در تعریفی ساده، همان سیستم فنربندی ماشین است؛ سیستمی که وظیفه جذب تکان‌ها و لرزش‌های ناشی از ناهمواری‌های خیابان را بر عهده دارد. در واقع با وجود سیستم تعلیق کارآمد، سرنشینان داخل کابین در آرامش کامل هستند.

اصلی‌ترین بخش‌های سیستم تعلیق ماشین شامل موارد زیر هستند که البته بخش‌های کوچک دیگری هم در این مجموعه وجود دارد:

فنرها
کمک فنرها
چرخ‌ها
ستون‌های نگهدارنده
با کمک سیستم تعلیق خودرو محورهای عقب و جلو و چرخ‌ها با شاسی خودرو مرتبط می‌شود. وظیفه سیستم تعلیق گرفتن تکان‌ها و ضربه‌هایی است که بر اثر حرکت در جاده‌های مختلف به چرخ‌ خودرو منتقل می‌شود. علاوه بر این، سیستم تعلیق خودرو با ایجاد اصطکاک میان چرخ‌ها و سطح جاده، باعث عملکرد بهتر چرخ‌ها و کنترل بهتر خودرو می‌شود؛ به همین دلیل در بحث تجربه رانندگی خودرو همواره عملکرد سیستم تعلیق به‌دقت بررسی می‌شود.

در خودروهای جدید، سیستم تعلیق علاوه بر مواردی که گفتیم، با عملکرد صحیح خود باعث زیاد شدن عمر قطعات خودرو هم می‌شود. در واقع، با گرفتن تکان‌ها و ضربه‌های وارد شده به خودرو، باعث کم شدن استهلاک قطعات می‌شود.

سیستم تعلیق با ایجاد تعادل در هنگام حرکت خودرو، مانع انحراف آن در هنگام حرکت به خصوص در جاده‌های پرپیچ و خم می‌شود.

اجزای سیستم تعلیق خودرو چیست؟

سیستم تعلیق خودرو دارای اجزای مختلفی است که هرکدام با بر عهده گرفتن بخشی از کار، عملکرد سیستم تعلیق را بهتر خواهد کرد. درصورت کار نکردن هرکدام از این اجزا، نه‌تنها کار سیستم تعلیق با مشکل روبه‌رو خواهد شد، بلکه ممکن است فرمان‌پذیری و هندلینگ خودرو هم تحت‌تأثیر قرار بگیرد که نتیجه آن اشکال در سیستم ایمنی خودرو خواهد هم خواهد بود.

به‌طور کلی، در خودروهای مختلف، تمامی سیستم‌های تعلیق دارای چندین بخش ثابت هستند. اجزای سیستم تعلیق خودرو عبارتند از:

فنرها
کمک فنر یا دمپر
میل رابط
میل تعادل یا میل موج‌گیر
سیبک
بوش
طبق
استارت
رینگ و لاستیک‌ها
علاوه بر این اجزا،‌ قطعاتی مانند میله الصاقی، میله پن هارد، بازوی کنترل، بازوی خمیده، بازوی دنباله‌دار، بازوی پیت‌من، بازوی فرمان اکسل و شاه پین هم در بعضی از خودروها به‌عنوان اجزای سیستم تعلیق وجود دارد

لینک کوتاه :
کلیه حقوق مادی و معنوی سایت برای گروه بهمن محفوظ می باشد