بهمن نیوز

کد خبر: ۶۱۰ تاریخ انتشار : ۰۵-۰۹-۱۴۰۱ - ۸:۰۵ چاپ چاپ

سیستم الکترونیکی توزیع قدرت چیست و چه تاثیری در عملکرد خودرو دارد؟

سیستم الکترونیکی توزیع قدرت چیست و چه تاثیری در عملکرد خودرو دارد؟

EBD سیستم الکترونیکی توزیع قدرت ترمزها است.

به گزارش بهمن نیوز؛ خودروهای مدرن با موتورهای احتراقی درون‌سوز از همان ابتدایی‌ترین مراحل ساخت در سال ۱۸۷۹ میلادی، دارای چند بخش ثابت بودند. یکی از این بخش‌ها، سیستم انتقال قدرت بود. چرا که انتقال قدرت لازمه‌ حرکت خودرو است. این سیستم در اتومبیل‌ها اهمیت بسیاری دارد و از حساس‌ترین بخش‌های فنی آنها محسوب می‌شود. تعمیراتش پرهزینه و دردسرساز است و نگهداری از آن نیاز به دقت فراوان دارد. قطعا تعمیر آن هم یک کار کاملا تخصصی است و از عهده هر کسی برنمی‌آید.

بد نیست بدانید که سیستم انتقال قدرت در طول تاریخ صنعت خودروسازی تغییرات فراوانی کرده است و از مهم‌ترین بخش‌های فنی خودرو به شمار می‌رود. هنگام معرفی و کارشناسی اتومبیل‌ها ساخته شده توسط شرکت‌های خودروسازی، سیستم انتقال قدرت آنها معمولا پس از موتور مورد بررسی قرار می‌گیرد و نوع و ویژگی‌هایشان مطرح می‌شود که این نشان از اهمیت این سیستم در خودرو دارد. امروزه سیستم انتقال قدرت انواع مختلفی دارد که با توجه به کارایی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه درباره‌ عملکرد، اجزاء و انواع سیستم انتقال قدرت خودرو بحث خواهیم کرد.

در حالت عادی بطور پیش فرض وقتی خودرو ترمز می کند مرکز ثقل در جلوی خودرو است. به این دلیل به ترمزهای جلو فشار بیشتری وارد می شود؛ خودروهای قدیمی توان تقسیم نیرو روی ترمزی که لازم است را نداشتند، در خودروهای سنگین بیشترین قدرت ترمز باید روی چرخ عقب باشد.

برای استفاده از توان ترمز، سیستم الکترونیکی توزیع قدرت ترمزها مشخص می کند که کدام چرخ و ترمز نیاز به قدرت بیشتری دارد. این سیستم، جریان روغن موتور را به سمت چرخی که به قدرت بیشتری نیاز دارد، هدایت می کند. سیستم فوق این امکان را ایجاد می کند که بصورت الکترونیکی نیروی ترمز بیشتری به چرخ مورد نیاز برسد. این سیستم با پژو ۲۰۶ به ایران آمد و در حال حاضر استفاده از آن در خودروهای مختلف در کشور رایج است.

لینک کوتاه :
کلیه حقوق مادی و معنوی سایت برای گروه بهمن محفوظ می باشد