- بهمن نیوز - https://bahmannews.com -

عرضه خودرو در بورس کالا، راهی برای شفافیت

تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه میزبان عرضه ۱۷۵ دستگاه خودرو فیدلیتی ۵ نفره، ۱۷۵ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی بود؛ عصر همین روز آیین افتتاحیه عرضه خودرو در بورس کالا با حضور وزیر اقتصاد و مسئولان بورس ایران و همینطور مدیران عامل خودروسازی‌های ایران برگزار گردید. در این نشست اعلام شد مقدمات ورود سایر محصولات دیگر خودروسازان نیز فراهم خواهد شد.
با انتشار این خبر، صفحات اقتصادی و خودرویی نشریات به آن واکنش نشان دادند و نسبت به شفافیت عرضه خودرو ابراز خرسندی کردند.

عرضه خودرو در بورس، مسیری بی‌بازگشت

روزنامه دنیای اقتصاد در واکنش به آیین افتتاحیه عرضه خودرو در بورس کالا دو تیتر مثبت را انتخاب کرد. این روزنامه در گزارشی سخن رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار را انتخاب کرد و نوشت: « عرضه خودرو در بورس کالا برگشت‌ناپذیر است.» این روزنامه با انتخاب این تیتر به صورت غیرمستقیم به کش و قوس‌های ایده عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرده است. اختلافاتی که در خرداد ماه ۱۴۰۱ منجر به لغو ناگهانی عرضه محصولات گروه بهمن در بورس کالا شد.

اما همین روزنامه با تیتر دیگری به سخنران دیگری از آیین افتتاحیه عرضه خودرو در بورس کالا رفته و می‌نویسد: « عرضه خودرو در بورس‌کالا مورد حمایت قوه‌قضاییه است.» به نظر می‌رسد این روزنامه با انتخاب این تیتر به دنبال تاکید بر شفاف سازی و پایان یافتن دلالی با روش فروش خودرو در بورس کالا باشد. همین روزنامه در مقدمه این گزارش خود آورده است: « قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه از حمایت دستگاه قضایی از عرضه خودرو در بورس‌کالا در راستای شفافیت و حذف رانت خبر داد. علیرضا مسعودی‌فر در مراسم افتتاح عرضه خودرو در بورس‌کالا با اشاره به رویکرد قوه قضاییه، اظهار کرد: قوه قضاییه در برنامه‌‌‌ها و رویکردهای جدید در راستای پیشگیری از جرم به دنبال شناسایی فرآیندها و وضعیت‌هایی است که می‌‌‌توانند بستر وقوع جرم را ایجاد کنند.»

 

دیگر دلالی مقرون به صرفه نیست

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش دیگری باز به مساله عرضه خودرو در بورس کالا می‌پردازد و به یک ابهام پاسخ می‌دهد و می‌نویسد: « مشخص است شفافیت و رقابت دو وجه مثبت عرضه خودرو در بورس کالاست؛ به ‌طوری که علاوه بر معاف بودن معاملات بورس کالا از الزام‌های قیم

ت‌گذاری دستوری و نحوه عرضه کالا به روش‌های غیرمعمول ازجمله قرعه‌کشی، شفافیت و رقابت نیز از دیگر مزیت‌های این نوع عرضه است. اما سوالی که هم‌اکنون مطرح می‌شود این است که آیا خریداران خودرو از بورس کالا، مشتریان واقعی هستند یا امکان واسطه‌گری و دلالی در این نوع معاملات وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال عنوان می‌شود زمانی که معاملات انجام می‌شود افراد با هدف سود بردن از اختلاف قیمت کارخانه و بازار نمی‌توانند ورود کنند، بلکه بر مبنای قیمت پایه و درصورت بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه تا زمانی‌که برایشان مقرون‌به‌صرفه است رقابت می‌کنند. بدین ترتیب با تداوم این نوع عرضه پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، خودرو از محصولی سرمایه‌ای به کالایی مصرفی تبدیل شود. بر این اساس طبق آخرین اطلاعات، ۶۰۰ دستگاه از محصولات گروه بهمن روز گذشته در رقابت چهارساعته خریداران مورد معامله قرار گرفت.»

عرضه خودرو در بورس یعنی شکست دلال‌ها

پایگاه تجارت نیوز نیز عنوان «شکست دلالان » را در تیتر خود گنجاند تا عرضه خودرو در بورس کالا را گامی در جهت پایان سودجویی برخی در عرضه خودرو اعلام کند. این سایت اقتصادی در بخشی از گزارش خود نوشت: « بالاخره معاملات خودرو در بورس کالا کلید خورد. در داد و ستدهای امروز این بازار سه خودرو دیگنیتی، فیدلیتی ۵ نفره و فیدلیتی ۷ نفره عرضه شد. پس از ۳۰ دقیقه رقابت نفس‌گیر، خودروهای مذکور حدود ۱۳درصد ارزان‌تر از بازار قیمت خوردند. به این ترتیب با فراهم شدن بستر معامله خودرو در بازاری آزاد و رقابتی، تولیدکنندگان توانستند با قیمتی بالاتر از کارخانه، محصولات خود را به فروش برسانند. خریداران نیز به واسطه ارزان‌تر بودن قیمت‌ها نسبت به بازار، منتفع شدند. درنتیجه بخشی از سودی که پیش‌تر به جیب دلالان بازار خودرو می‌رفت، سهم سهامداران شد و طبیعتا در صورت ادامه معاملاتی از این دست، به مرور سود دلالی حذف می‌شود.»

سایت دولت از مقاومت‌ها در عرضه خودرو در بورس نوشت

پایگاه اطلاع رسانی دولت در واکنش به عرضه خودرو در بورس کالا تیتر جالب توجهی را انتخاب کرد. او از وجود «برخی مقاومت‌ها» برای این روش فروش خبر داد و این تیتر را انتخاب کرد: « عرضه خودرو در بورس کالا با وجود مقاومت برخی جریان‌ها برای حفظ رانت انجام شد.» این سایت با برجسته کردن قسمتی از سخنان وزیر اقتصاد نوشت: « وزیر اقتصاد با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا برای صنعتگر و مصرف کننده تصریح کرد: جریان‌های زیادی بودند که روی خوش نشان ندادند و اکنون هم نمی‌خواهند که فرایند تجارت و توزیع رانت خودرو کاملاً شفاف و رقابتی شود، اما با تمام فراز و نشیب‌های موجود موفق به عرضه خودرو در بورس کالا شدیم.»

بورس کالا تاخیر در تحویل خودرو را جریمه می‌کند

روزنامه همشهری با تیتر خود از ضمانت‌های تحویل به موقع خودرو در طرح فروش خودرو در بورس کالا می‌گوید. این نشریه در تیتر خود نوشته است: «بورس کالا تاخیر در تحویل خودرو را جریمه می‌کند.» این روزنامه می‌نویسد: « جواد جهرمی مدیر نظارت بر عملیات بورس کالا گفت: ضمانت‌هایی از خودروسازها برای تحویل به موقع خودرو گرفته‌ایم تا در صورت تاخیر جریمه بپردازند.»

 

به نظر می‌رسد کارشناسان اقتصادی و روزنامه نگاران خودرویی نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا امیدوارند. این دسته از نحبگان حوزه خودرو امیدوارند از این طریق بتوانند دست دلال‌ها را از بازار خودرو کوتاه کنند.