- بهمن نیوز - https://bahmannews.com -

دوربین ۳۶۰ درجه چه کاربردی در خودرو دارد؟

امروز در خودروهایی که سایز آن ها نسبتاً بزرگ است، علاوه بر دوربین دنده عقب، ۳ دوربین دیگر نیز به تعداد دوربین های خودرو اضافه شده است. در واقع می توان گفت استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه در خودروهای امروزی، ادامه تحولاتی است که آغازگر آن ورود تکنولوژی دوربین به صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. کمپانی‌های خودروسازی پس از تعبیه دوربین دنده عقب در محصولات خود و مشاهده مزایای متعدد آن، در راستای تلاش برای ارتقای سطح ایمنی و آپشن‌های محصولاتشان به بهره‌گیری از دوربین‌های مختلف ادامه دادند. در ابتدا برخی از خودروها به دوربین‌های جانبی مجهز شدند که از طریق تصاویر آن می‌توانستند دید بهتری نسبت به نواحی جانبی خودرو داشته باشند.
اما به مرور بر تعداد دوربین‌ها و سیستم‌های هوشمند خودروها افزوده شد و به‌ نوعی صنعت خودروسازی یک انقلاب بزرگ را تجربه کرد. در این بین افزایش تعداد دوربین‌ها یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌ها برای رسیدن به رفاه و امنیت بیشتر بود، لذا طولی نکشید که تعداد دوربین‌های استفاده شده در اتومبیل‌ها، رو به فزونی گذاشت. به این ترتیب راننده می‌توانست در صورت نیاز، به تصاویر دوربین‌ها از نماهای مختلف دسترسی پیدا کرده و رانندگی امن‌تری را تجربه کند.
در این بین تکنولوژی دوربین ۳۶۰ درجه، تجربه‌ای فراتر از مشاهده چند تصویر از اطراف خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد و به‌نوعی در حال حاضر پیشرفته‌ترین تکنولوژی دوربینی است که در خودروهای به‌روز و لوکس مشاهده می‌شود.

 

عملکرد و محل نصب دوربین ۳۶۰ درجه 
دوربین ۳۶۰ درجه را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین آپشن‌های ایمنی در خودروهای پیشرفته امروز دانست. در اغلب خودروهای مدرن این سیستم از چهار دوربین مجزا تشکیل شده است تا دید مناسبی از اطراف خودرو را در اختیار راننده قرار دهد. معمولا یکی از این دوربین‌ها روی سپر جلو، دوربین دیگر روی سپر عقب و دو دوربین هم بر روی آینه‌های جانبی خودرو تعبیه می‌شوند، اما تعداد و محل قرارگیری دوربین‌ها در خودروهای مجهز به دوربین ۳۶۰ درجه متفاوت است، برای مثال در برخی خودروها تعداد دوربین‌های اطراف خودرو به ۶ عدد هم می‌رسد. هر کدام از دوربین‌ها یک تصویر زنده را به منظور پردازش به ECU خودرو ارسال می‌کند؛ تلفیق تصاویر دریافتی از این دوربین‌ها، یک دید ۳۶۰ درجه از فضای اطراف خودرو را تشکیل می‌دهند که روی صفحه نمایش داخل کابین خودرو در اختیار راننده قرار می‌گیرد. به این ترتیب راننده می‌تواند دید کاملی از تمامی جوانب و نقاط کور اتومبیل خود به دست آورد و در نتیجه به‌راحتی می‌تواند در فضاهای محدود خودرو را پارک کرده و از پارک خارج کند یا اینکه می‌تواند با اطمینان بیشتری از مکان‌های تنگ عبور کند.
کاربردهای دوربین ۳۶۰ درجه 
ارائه دید مناسب به راننده هنگام استفاده از دنده عقب، یکی از کاربردهای دوربین ۳۶۰ درجه خودرو است. دوربین ۳۶۰ درجه خودرو با در اختیار گذاشتن تصویر واضحی از تمامی زوایای اتومبیل، سهولت رانندگی در حالت دنده عقب را هم به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و نگرانی راننده از برخورد به موانع احتمالی را از بین می‌برد. فعال سازی تصویر دوربین پشت به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد، به این معنی که با قرار دادن خودرو در حالت دنده عقب، تصویر دوربین تعبیه شده در بخش پشتی خودرو بر روی صفحه نمایش پدیدار می‌شود.
تصاویر ارائه شده توسط دوربین 
یکی از ویژگی‌های جالب و البته کاربردی دوربین ۳۶۰ درجه خودرو، نمایش تصویر به دو شکل مختلف و به صورت همزمان است. برای این منظور پس از فعال شدن سیستم دوربین ۳۶۰، صفحه نمایش به دو قسمت تقسیم می‌شود. در یکی از این بخش‌ها راننده به نمای ۳۶۰ درجه اطراف اتومبیل دسترسی دارد؛ این همان تصویری است که از ادغام تصاویر تمام دوربین‌های مختلف حاصل شده است و مدل گرافیکی خودرو در مرکز آن دیده می‌شود. نیمه دوم صفحه نمایش نیز به پخش تصویر دریافتی یکی از دوربین‌ها اختصاص دارد؛ راننده به راحتی می‌تواند دوربین مورد نظر خود را انتخاب کرده و حتی در صورت لزوم آن را به صورت تمام صفحه مشاهده کند.
خطوط پارک داینامیک 
در برخی خودروهای مجهز به دوربین ۳۶۰ درجه، یک کادر روی تصویر جلو یا عقب نیز به نمایش درمی‌آید که به آن خطوط پارک داینامیک گفته می‌شود. این خطوط با چرخاندن فرمان تغییر موقعیت می‌دهند و جهت دقیق حرکت خودرو در مسیر رو به عقب را مشخص می‌کنند تا به این ترتیب راننده درک دقیقی از وضعیت خودرو داشته باشد، به این ترتیب پارک کردن خودرو به‌راحتی انجام می‌گیرد.
مزایای دوربین ۳۶۰ درجه خودرو
با استفاده از دوربین ۳۶۰ درجه، پارک کردن و خروج از پارک بسیار ساده‌تر انجام می‌شود، چرا که راننده به طور زنده موقعیت خودرو را زیر نظر خواهد داشت.
دوربین ۳۶۰ درجه احتمال برخورد خودرو به موانع یا خودروهای دیگر را به شدت کاهش می‌دهد.
وجود دوربین ۳۶۰ درجه تردد در مسیرها و کوچه‌های باریک را آسان‌تر می‌کند، با استفاده از این سیستم راننده می‌تواند خودرو خود را به راحتی از درب پارکینگ‌هایی که تنها کمی بزرگتر از عرض خودرو هستند عبور دهد، بدون اینکه از بابت برخورد بدنه به طرفین درب یا دیواره‌های پارکینگ نگرانی وجود داشته باشد. تصاویر دریافتی از دوربین‌های خودرو در صورت وقوع تصادف می‌تواند کمک شایانی به بازبینی حادثه انجام دهد.
خودروهای مجهز به دوربین ۳۶۰ درجه 
همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، بسیاری از خودروهای مدرن به صورت استاندارد و فابریک به دوربین ۳۶۰ درجه مجهز هستند به طور مثال در بازار کشور ما خودرویی همچون فیدلیتی تولید بهمن موتور از این قائده مستثنی نبوده و به عنوان خودرویی لوکس با امکانات بالا آپشن ۳۶۰ درجه را داراست.