بهمن نیوز

کد خبر: ۲۰۳ تاریخ انتشار : ۰۳-۰۸-۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ چاپ چاپ
معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت:

رشد ۱۵ درصدی تولید خودرو در بخش خصوصی

رشد ۱۵ درصدی تولید خودرو در بخش خصوصی

منطقی گفت: سهم خودروسازان بخش خصوصی از منظر تولید از هفت‌ درصد در ۶‌ ماهه ابتدایی سال گذشته به ۱۵ درصد در مدت مشابه امسال افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بهمن نیوز؛ به نقل از دنیای اقتصاد، آقای منطقی معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم خودروسازان بخش خصوصی از منظر تولید از هفت‌درصد در ۶‌ماهه ابتدایی سال گذشته به ۱۵درصد در مدت مشابه امسال افزایش پیدا کرده است؛ به این ترتیب که خودروسازان بخش خصوصی تا پایان شهریورماه امسال ۸۰ هزار و ۲۵۱ دستگاه خودرو تولید کردند حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته فقط ۳۲هزار و ۸۵۹ دستگاه تولید کرده بودند.

معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه عارضه مزمنی که در صنعت خودوری کشور از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به چشم می‌خورد تولید خودروهای ناقص و انباشته شدن آنها در پارکینگ خودروسازان داخلی بود، گفت: امروز و با گذشت چهار سال شاهد عبور از این عارضه و تثبیت جریان تولید هستیم.

منطقی گفت: از سوی دیگر زیان‌های انباشته خودروسازان به‌دلایل متعدد سبب شده بود سرمایه در گردش خودروسازان دچار نقصان جدی شود و دومینوی زیان و کاهش تولید خود به افزایش هزینه‌های سرباز خودروسازان دامن می‌زد.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید توجه داشت ظرفیت تولید خودرو در هر یک از خودروسازان بزرگ کشور نزدیک به ۸۰۰هزار خودرو در سال است. بر این اساس در عمل در چهار سال متوالی جریان تولید خودرو در کشور به‌شدت آسیب دید و تولید خودروهای ناقص و انباشته شدن آنها در پارکینگ خودروسازان به امری متداول در خودروسازی کشور تبدیل شد.

منطقی ادامه ‌داد: در این مدت خودروهای موجود در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور به صفر رسیده است، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰۰هزار خودروی انباشته در پارکینگ خودروسازان وجود داشت.

وی بیان ‌داشت: وضعیت عبور مستقیم تولید در خطوط تولید خودروسازان شکل گرفته است؛ بدین معنی که دیگر خودروی ناقصی در خودروسازان تولید نمی‌شود. به عنوان مثال از ابتدای امسال تا ۲۷ مهرماه ۴۶۷هزار و ۶۲۳ دستگاه خودروی کامل در دو خودروساز بزرگ کشور تولید شده است، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته این میزان فقط ۱۱۲هزار و ۵۳۴ دستگاه بوده است، یعنی بیش از ۳۰۰درصد رشد در تولید خودروهای کامل در سال جاری محقق شده است.

معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صمت اظهار کرد: براساس افزایش تولید، وضعیت تحویل خودرو به مشتریان بیش از ۳۰درصد رشد داشته است، یعنی تا ۲۷ مهرماه سال جاری نزدیک به ۶۰۰هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان دو خودروساز اصلی کشور شده است؛ درحالی‌که این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۵۰هزار دستگاه بوده است.

وی گفت: برپایه تثبیت جریان تولید که در ۶ماهه نخست امسال محقق شد، هدفگذاری انجام‌شده برای تولید خودروهای سواری به‌گونه‌ای بوده که شاهد رشد ۵۰درصد افزایش تولید در این حوزه باشیم.

منطقی افزود: در نیمه نخست امسال تولید وانت در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸درصد رشد داشته و در این مدت ۵۲هزار و ۲۱۳ دستگاه وانت در کشور تولید شده است. در ۶ماهه نخست سال تولید خودروهای ون به میزان یک‌هزار و ۳۹۰ دستگاه انجام شده است که رشدی معادل ۵۸۵ درصد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

منطقی تاکید کرد: در این مدت در مجموع انواع خودرو شاهد رشد هشت‌درصدی تولید نسبت به سال گذشته بودیم که البته باید توجه کرد که آمار امسال تولید خودروهای کامل را در برمی‌گیرد، حال آن‌که در آمار سال گذشته تولید خودروهای ناقص نیز وجود داشت و حدود ۳۰درصد از تولیدات در هر سال در پارکینگ‌های خودروسازان رسوب می‌کرد و قابلیت عرضه به بازار را پیدا نمی‌کرد.

 

لینک کوتاه :
کلیه حقوق مادی و معنوی سایت برای گروه بهمن محفوظ می باشد