بهمن نیوز

کد خبر: ۱۹۳ تاریخ انتشار : ۰۳-۰۸-۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱ چاپ چاپ

تجاری‌سازان پیشتاز در رشد تولید

تجاری‌سازان پیشتاز در رشد تولید

رشد ۱۸۲ درصدی در تولید کامیونت، کامیون و کشنده که از چهار هزار و ۵۸۶ دستگاه به ۱۲ هزار و ۹۱۹ دستگاه رسید.

به گزارش بهمن نیوز؛ به نقل از دنیای اقتصاد، آمار منتشره از وزارت صمت نشان می‌دهد میزان تولید خودروهای تجاری در نیمه ابتدایی سال جاری با رشد چشمگیری همراه بوده است. مطابق این آمار، تولید مینی‌بوس، میدل‌باس، اتوبوس و انواع کامیونت، کامیون و کشنده در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۶درصد افزایش تولید را تجربه کرده است. بیشتر این رشد تولید مربوط به کامیونت، کامیون و کشنده‌هاست. رشد تولید تجاری‌ها به صورتی بوده که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بیشترین تاثیر را بر آمار رشد تولید خودرو در کشور داشته است.

در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود پنج‌هزار و ۴۳۲ دستگاه خودروی تجاری شامل مینی‌بوس، میدل‌باس، اتوبوس و انواع کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده بود که در مدت مشابه سال جاری این رقم با رشدی قابل‌توجه به ۱۳هزار و ۹۱۹ دستگاه رسیده است. رشد تولید کامیونت، کامیون و کشنده موثرترین فاکتور در این آمار است که در همین مدت‌زمان از چهارهزار و ۵۸۶ دستگاه به ۱۲هزار و ۹۱۹ دستگاه رسیده و رشد ۱۸۲درصدی را تجربه کرده است. با این حال تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در مدت مورد اشاره با کاهش پنج‌درصدی مواجه بوده است. به طوری که گروه خودروسازی ایران‌خودرو و به طور دقیق‌تر ایران‌خودرو دیزل که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵ دستگاه از این دسته خودروها تولید کرده بود امسال هیچ مینی‌بوسی تولید نکرده است.

تولید اتوبوس نیز در ایران‌خودرو با کمی کاهش همراه بوده و از ۲۶۳ دستگاه در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به ۲۵۴ دستگاه در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رسیده است که نشان از کاهش سه‌درصدی دارد. اما آنچه نجات‌بخش آمار تولید تجاری‌های ایران خودرو است مربوط به کامیونت، کامیون و کشنده‌ می‌شود. هزار و ۸۵۴ دستگاه آمار تولید این دست از خودروها در نیمه نخست ۱۴۰۰ بود که این آمار برای سال جاری به پنج‌هزار و ۳۱۹ دستگاه رسیده که رشد ۱۸۷درصدی را نشان می‌دهد. سایپا نیز چه در سال گذشته و چه در سال جاری هیچ تولیدی در مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس نداشته است. با این حال تولید کامیونت، کامیون و کشنده در سایپادیزل با رشد ۴۱درصدی همراه بوده و از ۵۰۴ دستگاه در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ به ۷۰۹ دستگاه در نیمه اول سال جاری رسیده است.

رشد تولید خودروهای تجاری در بخش خصوصی در همه انواع این دست از خودروها مثبت بوده است. بخش خصوصی در نیمه ابتدایی سال گذشته ۸۳ دستگاه اتوبوس تولید کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به ۲۲۷ دستگاه رسیده است که رشد ۲۲۵درصدی را نشان می‌دهد. تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در خودروسازان خصوصی تغییر چندانی نکرده و از ۴۶۸ دستگاه به ۴۷۶ دستگاه رسیده که تنها دودرصد رشد داشته است. تولید خصوصی‌ها هم در کامیونت، کامیون و کشنده مانند دو خودروساز بزرگ کشور با صعود قابل‌توجه همراه بوده و در مدت‌زمان مورد اشاره از دوهزار و ۲۲۸ دستگاه به شش‌هزار و ۸۹۱ دستگاه رسیده که رشد ۲۰۹درصدی را ثبت کرده است.

رشد تولید کامیون فقط در میان تولید خودروهای تجاری قابل‌توجه نبوده است، بلکه به شکلی آمار تولید صنعتی کشور را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. به طوری که در گزارش‌های قبلی وزارت صمت که به بررسی تولیدات کالاهای صنعتی پنج‌ماهه در کشور پرداخته بود، بیشترین میزان رشد مربوط به کامیون بود که باعث شد این نوع خودرو در صدر رشد تولیدات صنعتی قرار بگیرد. این در صورتی بود که آمار پنج‌ماهه رشد ۱۴۷‌درصدی را برای کامیون‌ها نشان می‌داد، اما آمار شش‌ماهه این مرز را هم رد کرده و به ۱۸۲درصد رسیده است.

لینک کوتاه :
کلیه حقوق مادی و معنوی سایت برای گروه بهمن محفوظ می باشد