- بهمن نیوز - https://bahmannews.com -

توسعه کراس اوورهای سوئیست بر مبنای محصولات جتور

به گزارش بهمن نیوز؛ به نقل از اسب بخار، در تصاویر منتشر شده از محصولات جدید سوئیست، مدل DX8 همان جتور X70 است که در ایران با نام فیدلیتی می شناسیم. خودروی دیگر سوئیست DX8 پلاس است که همان جتور X70 پلاس بوده و قرار است با نام فیدلیتی پرستیژ به بازار ایران بیاید. حال این سوال پیش می آید که آیا شرکای تجاری سوئیست در ایران می توانند خودروهای مشابه کراس اوورهای گروه بهمن را از مسیر دیگری در ایران مونتاژ کنند؟ و سوال دیگر این است که اصلا دلیل ریبَج شدن این خودروها در بازار چین چیست؟

سوئیست یکی از کمپانی های خودروساز چینی است که در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد و در سال های فعالیتش توانست فروش قابل توجهی را در بازار چین ثبت کند. اما در سال های اخیر این خودروساز به مرور به سمت افول رفت و فروش آن به صورت پله ای افت محسوس داشت. سوئیست یکی از شرکای قدیمی میتسوبیشی ژاپن در چین محسوب می شود، اما در سال های اخیر میتسوبیشی سرمایه خود را به سمت همکاری با گک (GAC) متمایل کرد و خروج این کمپانی از همکاری مشترک با سوئیست باعث شد تا این خودروساز به مرور ضعیف و ضعیف تر شود. در این شرایط بحرانی کمپانی سوئیست سعی می کند تا به بقای خود ادامه دهد و به همین دلیل به سراغ همکاری با جتور رفته است. جتور برند نوظهور چینی است که زیرمجموعه چری محسوب می شود و در همین ابتدا توانسته تا سهم خوبی از بازار چین داشته باشد. هنوز جزئیات زیادی از همکاری سوئیست و جتور و سهم هرکدام مشخص نیست اما رسانه های چینی همگی همکاری مشترک این دو نشان را تایید کرده اند.

سوئیست در ایران با دو شرکت دیار خودرو و مانیان خودرو قرارداد محصول دارد. اگرچه این همکاری تنها منجر به عرضه بسیار محدود مدل DX3 توسط دیار شد و مانیان هم عملا عرضه ای در بازار نداشت، اما حالا این شائبه مطرح می شود که آیا این شرکت ها می توانند مدل های جدید سوئیست را که همان خودروهای جتور هستند، در ایران مونتاژ کنند؟ از آن جا که این دو شرکت قرارداد مونتاژ محصول دارند پس در وحله اول امکان مونتاژ محصولات جدید بدون عقد قرارداد جدید فراهم نیست. اما اگر خودروسازی هم بخواهد قراردادی برای عرضه این خودروهای جدید امضا کند، از آن جا که جتور مالک اصلی این خودروها است و عملاً با نمونه های ریبَج شده طرف هستیم پس امکان مونتاژ این خودروها با نشان سوئیست میسر نیست. به زبان ساده تر تنها مونتاژ کننده این خودروها در ایران بهمن موتور خواهد ماند.