بهمن نیوز

کد خبر: ۱۸۱ تاریخ انتشار : ۰۳-۰۸-۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ چاپ چاپ

چرا باید ترموستات را تعویض کنیم؟

چرا باید ترموستات را تعویض کنیم؟

ترموستات خودرو قطعه ای برای متعادل نگه داشتن دمای خودروست که بین موتور و رادیاتور قرار دارد.

به گزارش بهمن نیوز؛ ترموستات خودرو در واقع یک سوئیچ است که می تواند دمای آب موتور را در سطح مطلوبی ثابت نگه دارد که از متعادل بودن دمای حرارت موتور اطمینان حاصل می کند.
تا زمانی که موتور کار می کند، پمپ گردش موتور دائما در داخل موتور و سیستم خنک کننده می چرخد و از گرم شدن بیش از حد دما جلوگیری می کند. با این حال ، هنگامی که خودرو را برای اولین بار روشن می کنید ، این روند حتی با وجود سرد بودن آب ادامه می یابد چرا که باید موتور به دمای کارکرد استاندارد برسد.

حال، نگه داری از این قطعه اهمیت بالایی دارد و مانند بقیه وسایل نیز امکان خرابی آن وجود دارد؛ این قطعه به دلیل وظیفه مهمی که دارد، باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

اگر دمای ال پایین تر از حد نرمال باشد و یا از حد بالاتر رود نشان از ایراد در ترموستات است که در صورت عدم رسیدگی، دچار مشکل خواهید شد.

اینکه چه زمانی باید این قطعه را تعویض کنیم مشخص نیست اما برای انجام این کار باید به چند نکته توجه کرد:

۱- حرکت آمپر آب: اگر شما یک راننده آگاه باشید و به آمپر آب دقت کنید، می توانید سلامت یا عدم سلامت ترموستات را تشخیص دهید، به این صورت که وقتی خودرو سرد است و شما موتور را روشن می کنید.

۲- امپر کم کم بالا میاد و وقتی به ۹۰ یا ۹۱ (بسته به ترموستات شما) می رسد، به علت باز شدن ترموستات دما کمی پایین می آید در غیر این صورت ترموستات خراب است.

۳- در زمان حرکت در سرعت بالا و یا سرازیری ها، دمای آب نباید پایین تر از دمای ترموستات باشد؛ البته امکان دارد کمی پایین تر باشد (حدود ۵ درجه) که آن هم در شرایط جوی بسیار سرد
چک کردن گرم شدن لوله رابط ترموستات به رادیات و مقایسه آن با دمای آمپر مهم است.

چرا ترموستات ها خراب می شوند؟

اولین دلیل این قطعه این است که به وسیله یک فنر و در اثر انبساط و انقباض کار می کند، پس یکی از دلایل خرابی از بین رفتن مواد به کارفته در ترموستات است.

دلیل بعدی وجود کثیفی در سیتم آب است که بعد از مدتی کثیف می شود و جرم می گیرد و گیر می کند؛ به این دلایل امکان دارد ترموستات دیر باز کند و در بدترین حالت کلا بسته بماند.

لینک کوتاه :
کلیه حقوق مادی و معنوی سایت برای گروه بهمن محفوظ می باشد