بهمن نیوز

کد خبر: ۱۲۲۶ تاریخ انتشار : ۲۷-۰۱-۱۴۰۲ - ۹:۱۸ چاپ چاپ

چری جتور T3 ؛ یک هیولای قدرتمند

چری جتور T3 یک خودرو کانسپت برقی با قدرت ۱۳۰۰ اسب بخار است که قصد دارد تا شاسی بلند هامر EV را به چالش بکشد.

در این گزارش برای اولین بار با تصاویر زیبای Chery Jetour T3 همراه می‌شویم.

چری جتور T3

چری جتور T3

تابستان سال گذشته بود که برای اولین بار با یک خودرو برقی هزار اسب بخاری از کشور چین طرف شدیم. دانگ فنگ منشگی M-Terrain با چهار موتور برقی و توانی معادل هزار اسب بخار، داستان جدیدی را در کتاب خودروهای برقی چینی روایت کرد. به فاصله چند ماه بعد از این اتفاق، سر و کله‌ بی وای دی یانگ وانگ U8 با ۱۲۰۰ اسب بخار پیدا شد و سعی کرد تا با قابلیت‌های عجیب خود مثل چرخش تانکی، غول بی شاخ و دام آمریکایی یعنی شاسی بلند هامر برقی را به چالش بکشد. حالا در حالی که ما هنوز دو اتفاق قبلی را درست هضم نکردیم، یک تازه وارد پر ادعای دیگر هم به این مهمانی اضافه شده؛ چری جتور T3 دقیقا همین تازه وارد است که ژنتیک چری را در رگ‌های خود دارد!
برند جتور، یکی از زیر مجموعه‌های شرکت چری به حساب می‌آید که در کشور ایران، بیشتر با نام فیدلیتی بهمن شناخته می‌شود. نام اصلی فیدلیتی بهمن در کشور چین، جتور X70 است و بد نیست بدانید که محصول جدید این برند یعنی جتور دشنگ هم قرار است به همراه فیدلیتی دریم (یا همان جتور X90 پلاس) در سال جاری و با نشان گروه بهمن موتور، راهی ایران شوند..

مشخصات فنی و آپشن‌های چری جتور T3

اندازه و ابعاد چری جتور T3 به ۵.۳ متر طول، ۲ متر عرض و ۱.۹ متر ارتفاع می‌رسد و محورهای آن هم حدود ۳ متر از یکدیگر فاصله دارند. هرچند که یک شاسی بلند با چنین قد و قواره‌ای، به راحتی می‌تواند میزبان ۷ سرنشین باشد اما فرمت کابین چری جتور T3 برای ۴ سرنشین طراحی شده است.

چری جیتور T3 یک خودرو کانسپت به حساب می‌آید و هنوز طراحی نهایی و به اصطلاح تولید انبوه خود را به دست نیاورده. به همین دلیل است که شکل و شمایل آن شما را به یاد فیلم‌های علمی تخیلی می‌اندازد. طراحی سیستم درب‌ها به شکل رولز رویسی است و به جای آینه‌های جانبی هم دوربین را داریم. حتی از لبه‌های گلگیر تا ستون‌های خودرو، یک سیستم عجیب کشیده شده تا ظاهر این خودرو را ترسناک‌تر کند. البته اگر کمی دقت داشته باشید، می‌توانید ژنتیک و روح چری جتور تراولر را در این خودرو ببینید. هرچند که نمای عقبی آن کاملا با تراولر فرق دارد و تقریبا حس و حالی از هامر برقی، اما با طراحی خشن‌تری را نشان می‌دهد.

در زیر این چهره خشن، چری جتور T3 از چهار موتور برقی مجزا بهره می‌برد که توان هر کدام از آن‌ها به تنهایی، تقریبا معادل ۲۵۰ کیلو وات (۳۳۵ اسب بخار) قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور است که در نهایت اگر این اعداد را روی کاغذ با هم جمع کنیم، ماکزیمم توان چری جیتور T3 به هزار کیلو وات (۱۳۴۰ اسب بخار) قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسیم که تا به امروز، هیچ ماشینی از کشور چین این افتخار را نداشته تا چنین اعدادی را مقابل نام خود ببیند. به لطف این اعداد، خودرو کانسپت چری جتور T3 می‌تواند در عرض کمتر از ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

فعلا از ظرفیت‌ باتری‌های چری جتور T3 هیچ اطلاعاتی نداریم اما با احتمال بالایی می‌گوییم که احتمالا ظرفیت آن‌ها از ۱۰۰ کیلو وات ساعت هم بیشتر باشند و به مانند اکثر پاگنده‌های چینی، از سمت شرکت CATL تامین شوند. البته چری جتور T3 در نسخه EREV (نسخه‌ای که شعاع حرکتی بیشتری دارد)، به یک موتور بنزینی هم تجهیز شده اما این موتور، فقط نقش ژنراتور باتری‌ها را ایفا خواهد کرد اما به چری جیتور تی ۳ این امکان را می‌دهد که در هر بار شارژ شدن و با یک باک بنزین پر، تا ۱۴۰۰ کیلومتر را یک نفس طی کند.

چری جتور T3

چری جتور T3

این ژنراتور برقی، یک موتور ۲ لیتری توربو شارژ است که به ازای هر لیتر بنزین، می‌تواند تقریبا۳.۵ کیلو وات ساعت انرژی را به باتری‌ها هدیه دهد. همچنین به لطف پشتیبانی از شارژرهای اولترا فست و استفاده از پلتفرم برق ۸۰۰ ولت DC، این خودرو می‌تواند شارژ باتری‌های خود را در عرض ۱۸ دقیقه از ۲۰ به ۸۰ درصد برساند.

چری جتور T3 هرچند که یک خودرو برقی و در حال حاضر کانسپت است اما می‌تواند در نقش یک آفرودر هم ظاهر شود و پوزه‌ی بزرگان این صحنه را به خاک بمالد. این شاسی بلند از گواهینامه IP68 بهره می‌برد و تمام سیستم‌های برقی آن آب بندی شده‌اند. به همین خاطر می‌تواند تا عمق ۱۱۰ سانتی متر، به دل آب بزند.

همچنین زاویه ورود و خروج چری جتور T3 برابر با ۲۸ و ۳۵ درجه است که از توانایی جذاب آن در آفرود خبر می‌دهد. برای درک بهتر این جمله بد نیست بدانید که چری جتور T3 می‌تواند از شیب‌های ۴۵ درجه‌ای را هم به راحتی بالا برود. به علاوه فاصله کف خودرو از سطح زمین هم تا ۳۶۰ میلی متر زیاد می‌شود و به خودرو این اجازه را می‌دهد تا در هر مسیری قدم بگذارد.

یکی دیگر از جذابیت‌های چری جیتور T3 به سیستم چرخ تانکی مربوط می‌شود. در این سیستم که فقط در خودروهای برقی با چهار موتور مجزا دیده می‌شود، چرخ‌های سمت چپ و راست خودرو، در دو جهت مختلف و به صورت همزمان حرکت می‌کنند و به راننده این امکان را می‌دهند تا به صورت درجا، یک چرخش ۳۶۰ درجه‌ای را انجام دهد. این قابلیت را قبلا در شاسی بلند برقی مرسدس بنز G کلاس هم دیده بودیم.

به علاوه چری جتور T3 از سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقبی هم بهره می‌برد که به راننده اجازه می‌دهد تا چرخ‌های محور عقب را در سرعت‌های زیر ۶۰ کیلومتر بر ساعت، با زاویه ۶ درجه به سمت چپ یا راست بچرخاند.

چری جتور T3

چری جتور T3

همچنین شاسی بلند کانسپت چری جیتور تی ۳ به سیستم رانندگی خودکار سطح ۴ مجهز شده که احتمالا این گزینه در نسخه تولید انبوه، به سیستم دستیار رانندگی سطح ۳ محدود خواهد شد. سیستم رانندگی خودکار L4 به راننده این امکان را می‌دهد تا کنترل کامل خودرو را به کامپیوتر واگذار کند و فقط روی اجرای آن ناظر باشد. آپشن‌های این سیستم، شامل هرچیزی که فکرش را کنید می‌شود و برای اینکه آن را بهتر درک کنید، فقط به مهم‌ترین آپشن‌ها و امکانات و تجهیزات چری جتور T3 اشاره می‌کنیم:

  • کروز کنترل اتوماتیک و منطبق بر حجم ترافیک مسیر از نقشه‌های آنلاین
    سیستم مسیریابی هوشمند و مبتنی بر فاصله با ایستگاه‌های شارژ سریع
    سانروف تمام پانارومیک دو تکه و برقی
    سیستم صندلی‌های تمام برقی با قابلیت گرمکن و مجهز به مموری
    ۱۰ ایربگ
    پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵ با قدرت پردازش هزار ترافلاپس عملیات در ثانیه
    سیستم نورپردازی داینامیک کابین
    ۱۴ حالت رانندگی مختلف شامل برف، یخ، باران، اسپرت، شن، سنگ، گل و لای، آفرود سبک و سنگین، اسپرت، اکو، نرمال، کامفورت و حالت شخصی سازی
    ۳ حالت مختلف برای فرمان
    فرمان تمام برقی و حساس به سرعت
    دستیار پارک اتوماتیک
    اتولایت و دی لایت
    تابلو خوان هوشمند
    رادار رانندگی بین خطوط و سیستم هشدار خروج از خط
    رادار نقطه کور
    دوربین ۳۶۰ درجه
    گواهینامه IP68
    سیستم شارژ فوق سریع (۲۰ تا ۸۰ درصد باتری در عرض ۱۸ دقیقه)
    سنسور پارک در سپر جلو و عقب
    قابلیت فرمان پذیری چرخ‌های عقب
    دوربین پارک و ثبت وقایع
    سیستم کنترل کشش و پایداری
    رادار تشخیص ترافیک پشت یا همان RCTA
    سیستم ترمز اضطراری
    سیستم هشدار تشخیص تصادف از جلو و عقب

قیمت و تاریخ رونمایی از چری جتور T3

این خودرو قرار است در نمایشگاه بین المللی شانگهای ۲۰۲۳ که طی هفته آینده برگزار می‌شود، رسما روی صحنه بیاید و قیمت چری جتور T3 هم بر اساس برخی شایعات و متناسب با رقیبان، احتمالا از ۱۱۰ هزار دلار شروع خواهد شد.

لینک کوتاه :
کلیه حقوق مادی و معنوی سایت برای گروه بهمن محفوظ می باشد